Så minskar du stressen

Hjärnan har en begränsad kapacitet att hålla reda på saker, därför ska du
A: lära dig att minimera
B: bygga in rutiner
C: för det som återstår: prioritera.

Om man tittar i litteratur för personlig effektivitet finns några saker som ständigt kommer igen och som gör våra liv såå mycket enklare.
Vilka punkter är du bra på?
>1: Do it now (minimera) (Inga surdegar/priotering)
>2: Delegera (minimera, håll eget fokus)
>3: Ha bestämda ställen att lägg saker på (slipper leta – rutin)
>4: Ordning i lådan – alltid lägg tillbaka (slipper leta – rutin)
>5: Rensa och kasta så mycket som möjligt (minimera)
>6: Deadlines (skärper till dig) – bestäm att ska vara klart en viss tid. (fokus, prioritering)
>6: Ha mål för projekten (fokus, prioritering)
>7: Planering, nästa steg och framtida steg (att göra lista, senast dagen innan) (fokus, prioritering)

Dessa tips är inspirerade av bland annat:
Personal Efficiency Program, Gleeson
Getting Things Done, Allen
The 7 Habits of Highly Effective People, Covey

Dela/spara:  
| Fler

Skriv din tankspridda berättelse...




Se de roliga filmerna

Multitaskare ramlar i bassängen .
Dam tappar tråden.
Ordning i modern konst.
Ficktjuv lurar hjärnan.
Auktion med klubbfadäs.

Sådant vi glömmer

Många glömmer att svara på mail på jobbet, även viktiga mail, visar en brittisk studie. Se listan på 18 saker vi oftast glömmer.

Slöseri med tid

Gissa hur många timmar svenskar letar efter saker på sina arbetsplatser.

Läs det hårresande svaret!