Tips: Minska letandetiden genom att sova på jobbet
Om du ägnar mer tid än du tycker att du borde, säg 15 minuter om dagen, åt att leta efter saker kan det bero på att du sover för lite. Sömnbrist minskar uppfattningsförmågan. Bäst är förstås att sova mer och regelbundet, men något som hjälper på kort sikt är power naps. Det visar bland annat amerikanska rymdstyrelsen Nasas tester med sömniga piloter. Man fann att en 10 minuters nap gav en positiv vakenhetseffekt i över två timmar.
Obs att en ”nap” inte bör vara för lång, då kan du bli dåsig och förlägga både det ena och det andra. Webbtidningen Health Ambition beskriver här pedagogiskt hur powernaps påverkar hjärnan och hur du kan ha glädje av dem.
Så ta en kort nap, om du får chansen. Hos Google, t ex, finns särskilda power nap-fåtöljer. Kanske kommer det även till din arbetsplats. Det håller på att sprida sig. Se själv 
NB: 15 min letande/dag = 90 timmars letande/år…
Dela/spara:
Så minskar du stressen
Läs sju tips för att minska stressen och få mer gjort, inspirerade av ledande time management-specialister. Här.
Dela/spara:
Därför ska sura degar bort
Vi – de Tankspriddas Riksförbund – har ju utropat den 17 augusti till de Sura degarnas dag. Det är dagen vi påminns om och tar tag i våra surdegar! Och då menar vi inte brödet! Det är ju gott, men saker som vi borde hanterat men har skjutit upp, och nu ligger i hjärnan och puttrar och jäser till små dåliga samveten och skräptankar.
Sådana här degar blir allt vanligare i vårt stressade samhälle. Det handlar om allt från obesvarade mail, besök till en ensam farmor, lånade böcker som du glömt att lämna tillbaka, saker som ska lagas, rensning av vinden och projekt som samlar damm.
Kort sagt = en massa ”borde” som du bär på.
Sura degarnas dag är dagen då du rensar, åtgärdar, planerar. Det betyder inte att du fixar alla surdegar denna dag, men du kastar och delegerar så mycket du kan och bestämmer dag och tid när du ska ta tag i resten.
Notera i din almanacka för de närmaste åren: 17 augusti!
Här kan du höra en kort intervju med ordföranden om intiativet.
Och här är tidningen Filters roliga artikel.
Kommentar från ordföranden
Jag är själv en riktig surdegsmakare, fastän jag med åren blivit bättre på ”do it now”, rensa och delegera. Men jag har fortfarande svårt att säga nej. Ju fler ”ja” du säger, desto mer saker får du att göra, vilket ofrånkomligen leder till surdegar eftersom du inte kommer att hinna med allt. Säg nej, oftare, sålunda.
Idén med de sura degarnas dag är just att ha ett rent sinne. Det minskar stress, det mår man bra av.
Oj, vad jag får mycket att göra den 17 augusti!
PS. En av mina värsta surdegar (som blivit ett dåligt samvete) är mitt löfte till min son när han var fem år gammal att vi skulle åka till Legoland. Nu har han hunnit bli 30…
Dela/spara:
Minska letandetiden
Om du letar efter saker 30 minuter i veckan innebär det att du springer runt och letar tre arbetsdagar om året. Det är det enda du gör under den tiden: leta, leta, leta…
Utifrån tips från medlemmar, anekdoter och egna erfarenheter vill vi här bjuda på några ovärderliga tips.
Börja med att konstatera vad du mest letar efter. Det brukar vara något av detta:
1. Mobiltelefonen
2. Plånboken/portmonnän
3. Nycklar
4. TV-kontrollen
5. Böcker
6. Pappersutskrifter, dokument i datorn
Gör nu så här:
1. Mobilen: ha en extramobil så att du hittar din mobil genom att ringa till den.
2-3. Plånbok/nycklar. Gör det till en vana att så fort du kommer hem lägga dem på en speciell plats. Till exempel en särskild låda. Då kommer de att ligga där när du behöver dem…
4. TV-kontrollen. Om du inte hittar den ligger den sannolikt i soffan, under soffan/fåtöljen eller i kylskåpet (Det är en klassiker att lägga den där man i reklampausen går ut och brer sig en smörgås)
5. Böcker. Lägg alltid tillbaka dem på utsedd plats. Utrusta de som du tar med dig med en liten GPS-sändare, (se t ex Tile.)
6. Dokument: ha allt på en plats. Skapa kopior i molnet om du inte redan lagrar allt där.
Om du följer dessa enkla tips kommer du säkert att spara minst en dag av letande per år!
Dela/spara:
Konsten att skriva Att-göra-listor
Vill du veta hur du kan bli bättre på att skriva Att-göra-listor? Klicka här.
Dela/spara:
Fem tips som ger dig styrkraft över ditt liv
Ett bra sätt att minska stress och få saker gjorda är att bygga in några rutiner . Det kan ta några dagar, kanske två veckor. Men när rutinen sitter slipper du tänka på den. Rutinen bara händer.
Här är fem tips på rutiner och vanor som ger dig bättre styrning över ditt liv:
1. Ta (minst 5 dagar i veckan) fram en bit papper och ägna 5-10 minuter (så lite räcker!) åt att göra en lista på vad som ska göras under dagen. Gör gärna listan dagen innan. Det behöver inte vara något stort papper. En liten post-it kan räcka.
Passa på att tänka igenom vilka av sakerna som är viktigast att göra.
2. Gör en sak i taget så långt det går, utan en massa avbrott eller multitasking. Hjärnan blir trött av att hålla på med många saker samtidigt. Och det säger sig självt, du tappar i djupkoncentration om du splittrar dig.
3. Se upp för distraktioner, som att hela tiden titta efter nya mail och facebook-meddelanden. Det är lockande kolla, men hur trist det än kan låta: håll fokus. Om du låter dig distraheras blir du händelsestyrd, du tappar kommandot.
4. Skjut inte upp utan ”Do it now,” som man säger. Sådant som kan klaras ut på 1-2 minuter är det lika bra att göra direkt. Det kan vara ett snabbt beslut, som innebär att du godkänner, avvisar (kastar) eller delegerar. Poängen är att för varje sak som inte är en ”do it now” har du en lös tråd. Hjärnan gillar inte lösa trådar. Minimera. Minimera är bra. Lösa trådar blir snabbt ett virrvarr.
Om uppgiften tar längre än 1-2 minuter bör du åtminstone bestämma när du ska ta tag i frågan.
5. Ta korta pauser. Upp och rör på dig. Du är en kropp, en biologisk mekanism. Sitt inte och häng framför datorn timme ut och timme in. Det blir du trött av.
(Dessa tips är inspirerade av bland andra av förbundets samarbetspartner, organisationskonsult Chris Edman och hennes bok Planera dig fri, Johan Rapps funderingar och boken: Rätten att vara tankspridd – konsten att komma ihåg och redovisningskonsulten och författaren Max Messmer, som driver webbplatsen accounttemps.com).
Dela/spara:
Kom-ihåg-tips
Jag brukar mejla till mig själv, från jobbet till min hem-mejl. När det är något jag ska göra när jag kommer hem.
Sedan tar jag en lapp och lägger PÅ tangentbordet. Spisen är också ett bra kom-ihåg-lapp-ställe…
Hemifrån till jobbet, så att jag kan lägga in det i min data-kalender direkt på morgonen när jag kommer dit.
Saker jag ska ha med mig, ligger naturligtvis på dörrmattan…
Cecilia, Lund
Dela/spara:
Mattan fungerar inte
Min nyinskaffade dörrmatta där det står skrivet nycklar, mobil, plånbok fungerade bara i två dagar, nu springer jag fortfarande ut och in genom porten ca 4 gånger innan jag har med mig allt.
Linnea, Helsingborg
Dela/spara:
Papper i skorna
Jag brukar lägga papper och/eller saker jag ska ha med på jobb på mina skor, då kan jag inte glömma bort dem. (Förutsatt att jag inte tar andra skor…)
Roger Håkansson, Vellinge
Dela/spara:
Specialsydd bonad
Eftersom mina saker hamnar på fel ställe ibland har jag egenhändigt designat och sytt en
”bonad” med fickor på, en ficka för varje viktigt föremål. Den hänger innanför dörren. Det första jag gör
när jag kommer hem är att tömma mina fickor och lägga sakerna på plats. När jag ska gå ut är det bara att tömma
alla bonadsfickorna. Då vet jag var allt är och att man får med sig allt.
Frida, Halmstad
Allt i mobilen
Jag skriver in ALLT i min kalender på mobilen och lägger till alarm. Annars glömmer jag att kolla om det är nåt jag ska komma ihåg. När larmet ringer så kommer jag automatiskt ihåg vad det är.
Barbro, Stockholm
Dela/spara: